معرفی کمیته بین المللی الکتروتکنیکIEC و استاندارد 61439

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

 کمیته IEC

مقدمه

کمیته بین المللی الکتروتکنیکIEC   International Electrotechnical Commissionیک سازمان استاندارد بین المللی است که استانداردهای بین المللی را برای کلیه فناوری های الکتریکی ، الکترونیکی و مرتبط با آن تهیه و منتشر می کند - که در مجموع به عنوان "الکترو فناوری" شناخته می شوند. استانداردهای IEC طیف گسترده ای از فن آوری ها را از تولید برق ، انتقال و توزیع تا لوازم خانگی و تجهیزات اداری ، نیمه هادی ها ، فیبر نوری ، باتری ها ، انرژی خورشیدی ، فناوری نانو و انرژی های دریایی و همچنین بسیاری دیگر را در بر می گیرد. IEC  همچنین چهار سیستم ارزیابی انطباق بین المللی را مدیریت می کند که تایید می کند تجهیزات ، سیستم ها یا اجزای آنها با استانداردهای بین المللی انطباق دارند یا خیر.

 

 

کلیه فناوریهای الکتریکی تحت پوشش استانداردهای IEC قرار گرفته اند ، از جمله تولید و توزیع انرژی ، الکترونیک ، مغناطیسی و الکترومغناطیسی ، الکتروآکوستیک ، مالتی مدیا ، فناوری ارتباطات از راه دور و پزشکی ، و همچنین رشته های عمومی مرتبط مانند اصطلاحات و نمادها ، سازگاری الکترومغناطیسی ، اندازه گیری و عملکرد ، پایداری سیستم، طراحی و توسعه ، ایمنی و محیط زیست.

تاریخچه کمیته بین المللی الکتروتکنیک

اولین کنگره بین المللی برق در سال 1881 در نمایشگاه بین المللی برق در پاریس برگزار شد. در آن زمان با سیستم یکپارچه بین المللی واحدهای اندازه گیری الکتریکی و مغناطیسی موافقت شد.

کمیسیون بین المللی الکتروتکنیک ، در پی مباحثات بین موسسه مهندسان برق انگلستان ، انستیتوی مهندسین برق آمریکا و دیگران ، که در کنگره بین المللی برق پاریس در سال 1900 آغاز شد ، جلسه افتتاحیه خود را در 26 ژوئن 1906 برگزار کرد و ادامه یافت و در این شکل گیری سرهنگ کرامپتون از مهندسان صنعت برق انگلستان نقش زیادی را ایفا نمود. در سال 1906 ، لرد توماس کلوین به عنوان اولین رئیس کمیسیون بین المللی الکتروتکنیک انتخاب شد.

IEC در تدوین و گسترش استانداردهای واحدهای اندازه گیری ، به ویژه گاوس ، هرتز و وبر نقش اساسی داشت. همچنین یک سیستم استاندارد واحدهای اندازه گیری-  سیستم جورجیگی ، که در نهایت به SI یا ( International System of Units ) تبدیل شد - پیشنهاد کرد. در سال 1938 ، یک مجموعه کامل واژگان بین المللی چند زبانه را برای یکسان سازی اصطلاحات مربوط به فن آوری های الکتریکی ، الکترونیکی و مرتبط منتشر کرد. این کار ادامه دارد و واژگان بین المللی الکتروتکنیک (نسخه آنلاین آن با نام الکتروپدیا شناخته می شود) که یک کار مهم در صنایع برق و الکترونیک است. همچنین کمیته بین المللی تداخل رادیویی CISPR - International Special Committee on Radio Interference - یکی از گروههایی است که توسط IEC تاسیس شده است.

در حال حاضر ، 89 کشور عضو IEC هستند. در حالی که 84 کشور دیگر در برنامه کشورهای وابسته شرکت می کنند. این برنامه عضویت رسمی قلمداد نمی شود اما برای کمک به کشورهای درحال توسعه جهت دسترسی و دستیابی به IEC طراحی شده است. این کمیسیون که در اصل در لندن واقع شده بود ، در سال 1948 به مقر فعلی خود در ژنو منتقل شد و در حال حاضر دارای مراکز منطقه ای در آفریقا (نایروبی ، کنیا) ، آسیا-اقیانوسیه (سنگاپور) ، آمریکای لاتین (سائوپائولو ، برزیل) و آمریکای شمالی (بوستون ، ایالات متحده) است.

 

امروزه ، IEC در زمینه کاری خود برجسته ترین سازمان بین المللی جهان است و استانداردهای آن به عنوان استانداردهای ملی توسط کشورهای عضو آن پذیرفته می شود. امور این سازمان توسط حدود 10 هزار متخصص برق و الکترونیک از حوزه صنعت ، نهاد های دولتی ، دانشگاه ها، آزمایشگاه ها و سایر علاقه مندان به موضوع انجام می شود.

استانداردهای IEC

استانداردهای IEC دارای اعدادی در محدوده 60000-79999 هستند و عناوین آنها شکلی مانند IEC 60417: Graphical symbols for use on equipment دارند. به دنبال توافقنامه ای با موسسه CENELEC ، اعداد استانداردهای قدیمی IEC در سال 1997 با افزودن 60000 تغییر کرد، به عنوان مثال IEC 27 به IEC 60027 تبدیل شد. همچنین استاندارد های سری 60000 باا پیشوند EN نیز مشخص می شوند. بدین معنی که این سری استانداردهای IEC توسط CENELEC  به عنوان یک استاندارد اروپایی پذیرفته شده است. به عنوان مثال IEC 60034 به عنوان EN 60034 نیز موجود است.

IEC  با سازمان بین المللی استاندارد سازی (ISO) و اتحادیه بین المللی ارتباطات از راه دور (ITU) همکاری نزدیک دارد. علاوه بر این ، با چندین سازمان بزرگ توسعه استاندارد کار می کند ، از جمله IEEE که با آن توافقنامه همکاری در سال 2002 امضا کرد ، و در سال 2008 این توافق نامه اصلاح گردیده و توسعه مشترک استانداردها به این همکاری افزوده شد.

عضویت و مشارکت

IEC از اعضای بنام کمیته های ملی تشکیل شده و هر کمیته منافع الکتروتکنیکی کشور خود را در IEC نمایندگی می کند. این شامل تولید کنندگان ، ارائه دهندگان ، توزیع کنندگان و فروشندگان ، مصرف کنندگان و کاربران ، تمام سطوح آژانس های دولتی ، انجمن های حرفه ای و انجمن های تجاری و همچنین توسعه دهندگان استاندارد از بدنه نهاد های استاندارد ملی می باشد. کمیته های ملی به روش های مختلفی تشکیل می شوند. برخی از کمیته ها فقط نهادهای دولتی هستند ، برخی دیگر ترکیبی از بخش دولتی و خصوصی هستند و برخی دیگر تنها بخش خصوصی هستند. حدود 90٪ از کسانی که استانداردهای IEC را تهیه می کنند در صنعت فعالیت دارند.

 

استاندارد IEC 61439-6:2012

مجموعه سوئیچ ها و تجهیزات کنترل ولتاژ پایین - قسمت 6: سیستم های باسداکت.

استانداردIEC 61439-6: 2012  تعاریف سیستم  باسداکت را شرح می دهد و شرایط خدمات ، الزامات ساخت و ساز ، مشخصات فنی و الزامات راستی آزمایی آن را برای ولتاژ پایین را به شرح زیر بیان می کند:

-  سیستم  باسداکتی که ولتاژ نامی آن در جریان A.C از 1000 ولت و در جریان D.C از 1500 ولت فراتر نمی رود

 - سیستم  باسداکتی که برای استفاده در ارتباط با تولید ، انتقال ، توزیع و تبدیل انرژی الكتریكی و كنترل تجهیزات مصرف كننده انرژی الكتریكی در نظر گرفته شده است.

-  سیستم  باسداکت طراحی شده برای استفاده در شرایط خدماتی خاص ، به عنوان مثال در کشتی ها ، در وسایل نقلیه ریلی و یا بهره برداری داخلی ساختمان ها، به شرط رعایت الزامات خاص مربوطه.

-  سیستم  باسداکت طراحی شده برای تجهیزات الکتریکی ماشین آلات. الزامات تکمیلی برای سیستم  باسداکت که بخشی از یک ماشین است توسط استاندارد سری IEC 60204 پوشش داده می شود.

تجهیزات تکمیلی برای مجموعه هایی که بخشی از یک ماشین هستند ، تحت پوشش استاندارد دیگری با عنوان IEC 60204 قرار می گیرند.

تفاوت بین IEC 60439 و IEC 61439 چیست؟

استاندارد سریIEC 61439-6  استانداردهای  IEC 60439-2 (2000) و اصلاحیه سال 2005 آن را ملغی کرده و جایگزین آن شد چرا که یک بازنگری فنی در نسخه قبلی صورت گرفت است. استاندارد سری IEC 61439-6 دستخوش تغییرات فنی قابل توجهی نسبت به آخرین نسخه IEC 60439-2 گردیده است که در زیر به برخی از آنها اشاره می گردد:

- همسویی و یکپارچگی کاربردی در مورد ساختار و محتوای فنی

- معرفی تأییدیه های جدید که باید پاس گردد.

- اصلاح ناسازگاری در امپدانس ، راکتانس و اصلاح اندازه گیری ها و محاسبات آنها

- ویرایش های متعدد جهت بهبود و ارتقای سطح استاندارد.

 

شما اجازه ای برای ارسال نظر ندارید