هر آنچه باید از برق کشی ساختمان بدانید!

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

در این مقاله قصد داریم شما را با برق کشی ساختمان آشنا کنیم تا شما بتوانید کاملا با برق کشی ساختمان آشنا شوید. 

 

برق کشی ساختمان

اصول برق کشی ساختمان

در اولین مرحله برق کشی ساختمان باید شروع به ساخت رایزرهای مجزا کنید، رایزر برای لوله برق ساختمان کاربرد دارد و باید آن را در فاصله 30 سانتی متری از رایزرهای لوله های فاضلاب قرار دهید، این کار از مهمترین اصول  سیم کشی ساختمان محسوب می شود و حتما برای فاضلاب و برق رایزرهای جداگانه در نظر گرفته شود و در صورتی که این کار رعایت نشود قوانین برق کشی ساختمان زیر سوال میرود و در صورتی که بخواهید تمام استانداردهای برق کشی ساختمان را رعایت کنید باید در ابتدا این کار را انجام دهید.

 

لوله کشی برق ساختمان

در این قسمت قصد داریم شما را با آموزش لوله کشی برق ساختمان آشنا کنیم که از دیگر مراحل مهم برق کشی ساختمان است. با استفاده از یک چسب نوار پهن باید زانو برق ها را به دو صورت به لوله اصلی و لوله واحد محکم کنیم تا اگر ضربه ای یا فشاری به آن وارد شود از لوله ها جدا نشود و احتمال آسیب دیدن آن بسیار کاهش یابد. این کار باعث میشود احتمال آسیب پذیری لوله اصلی و زانو برق به شدت کاهش یابد و ایمن سازی آن به درستی انجام شود.

یکی از عواملی که در لوله کشی ساختمان میتواند بسیار نقش مهمی را ایفا کند هیلتی هایی هستند که حرکت چرخشی دارند و با حرکت چرخشی خود می توانند کف، دیواره و سقف را سوراخ کنند و مانع از صدمه زدن به سایر قسمت ها میشود در واقع استفاده از هیلتی ها برای سوراخ کردن می تواند به شما این امکان را بدهد که در هر سایز و اندازه ای که بخواهید سوراخی برای عبور لوله های برق ایجاد کنید و این کار عمل لوله گذاری برق ساختمان را برای شما بسیار راحت می کند.

قدم دیگری که برای لوله کشی ساختمان باید بردارید این است که با استفاده از فرزها خطوط شیار مانند نازک لوله های برق را به شکل عمودی قرار دهیم، برای اینکه اندازه عرض خطوط شیار لازم است چند نکته را رعایت کنید برای مثال با قطر و پهنای مجموعه لوله برق سازگار باشد و به صورت عمود بر روی دیوار قرار گیرد.

برای اینکه کارهایی مانند سیمان کاری، گچ کاری و رنگ به درستی انجام شود باید قسمتی که لوله های برق را در آن جای می دهیم به اندازه ای شیار آن عمیق باشد که لوله برق به راحتی در آن جا بگیرد و هیچ گونه برآمدگی بر روی دیوار نباشد تا سطحی کاملا صاف داشته باشیم.

روش سیم کشی ساختمان

در این قسمت شما باید از زیر گچ و سیمان، سیم و کابل های برق را رد کنید و باید توجه داشته باشید که این سیم ها بر روی دیوار دیده نمیشوند و اصطلاحا می گویند سیم توکار شده است.

در برق کشی ساختمان برای این که سیم را در داخل دیوار جای دهید باید آن را در قسمتی قرار دهید که هیچ گونه نیازی به لوله گذاری برق نیست و سیم ها به طور مستقیم و بدون دخالت هیچ چیزی در داخل دیوار قرار داده شوند.

نقطه مقابل برق کشی توکار، برق کشی روکار است که سیم ها و کابل های برق از روی دیوار رد میشود.

آنچه باید در هنگام برق کشی ساختمان بدانید:

در هنگام برق کشی ساختمان باید چه قوانینی را رعایت کنید؟ خطرات ناشی استفاده نامناسب از برق؟ برای این که برق کشی ساختمان کاملا بی نقصی داشته باشید باید چه نکاتی را رعایت کنید؟

اولین نکته در برق کشی ساختمان این است که باید اندازه مقطع کابل ها دقیق باشد:

  • برای سیستم کولر گازی اندازه سطح مقطع کابل: 4 میلی متر مربع است.
  • برای سیستم کولر آبی اندازه سطح مقطع کابل: 2.5 میلی متر مربع است.
  • جهت تولید روشنایی اندازه سطح مقطع کابل: 1.5 میلی متر مربع است.
  • اندازه سطح سیم مقطع برای جریان برق اصلی: 4 میلی متر مربع است.
  • اندازه سطح مقطع سیم برای پریز: 2.5 میلی متر مربع است.

نکته دوم در برق کشی ساختمان این است که ظرفیت فیوزها را به خوبی بدانیم:

  • ظرفیت فیوز اصلی برابر با 20 آمپر می باشد.
  • ظرفیت فیوز کنتور برابر با 25 آمپر می باشد.
  • ظرفیت فیوز برای سیستم تولید روشنایی برابر با 10 آمپر می باشد.
  • ظرفیت فیوز برای سیستم کولرآبی برابر با 20 آمپر می باشد.
  • ظرفیت فیوز برای پریز برابر با 16 آمپر می باشد.

در زیر می توانید عکس سیم کشی ساختمان را مشاهده کنید.

سیم کشی ساختمان

نکته سوم در برق کشی ساختمان این است که پریز را برای برق رسانی به وسیله های برقی در محل مناسب قرار دهید.

وسیله های برقی که در هنگام برق کشی ساختمان باید پریز را برحسب مکان آنها نصب کرد:

  1. ماشین لباسشویی
  2. ماشین ظرفشویی
  3. یخچال
  4. اجاق گاز
  5. پکیج

نکته چهارم در برق کشی ساختمان رعایت میزان فاصله است.

فاصله ای که برای لوله های گاز و آب در هنگام نصب فیوز باید رعایت کنید برابر است با: 1متر

فاصله ای که باید از کف زمین برای نصب فیوز در نظر گرفت برابر است با: 150 تا 170 سانتی متر.

برای این که پریزهای برق و تلفن و آنتن را نصب کنیم باید فاصله آن ها از کف زمین برابر با: 30 الی 40 سانتی متر باشد.

فاصله ای که باید چهارچوب در از قوطی ها داشته باشد برابر است با: 15 تا 25 سانتی متر.

فاصله ای باید برای بین پریز و آیفون و گوشی آیفون در نظر بگیرید معادل است با: 140 تا 150 سانتی متر.

فاصله ای که آویز چراغ و لامپ باید از سقف داشته باشد برابر است با: 30 تا 50 سانتی متر.

تمامی کلیدها باید فاصله ای که از کف دارند برابر باشد با: 110 تا 120 سانتی متر.

ابزارآلات برق کشی ساختمان

 

برای شروع به کار برق کشی ساختمان باید بعضی از وسیله ها را حتما در اختیار داشت تا انجام کار برای شما راحت شود این وسیله ها عبارتند از:

  • پیچ گوشتی: از پیچ گوشتی در برق کشی ساختمان برای باز کردن و بستن پیچ های پریز و کلید و باکس فیوز استفاده می شود، پیچ گوشتی ها را به دو نوع دو سویه و چهار سویه تقسیم می کنند.
  • انبردست: انبردست را می توان وسیله ای کاملا چند کاره دانست، از انبردست می توان به عنوان آچار و سیم چین و ... استفاده کرد.
  • سیم لخت کن: از سیم لخت کن برای جدا کردن روکش پلاستیکی سیم و لخت کردن سیم استفاده می شود.
  • سیم چین: از سیم چین در برق کشی ساختمان برای جدا کردن و بریدن و یا لخت کردن سیم می توان استفاده کرد.
  • فازمتر: فازمتر را می توان برای وجود و یا عدم وجود جریان برق در برق کشی ساختمان استفاده کرد در واقع فاز متر نوعی پیچ گوشتی است. نحوه تشخیص برق در فازمتر به این شکل است که نوک فلزی فازمتر را به سیمی که احتمال می دهیم جریان برق در آن وجود دارد نزدیک می کنیم و انگشت شست خود را بر روی ته دسته قرار می دهیم و چراغی را می بینیم که در داخل فازمتر روشن شده است در این صورت یعنی جریان برق وجود دارد و عمل برق کشی ساختمان به درستی انجام شده است و در صورتی که چراغ آن روشن نشود یعنی هیچ گونه برقی در سیم جریان ندارد.
  • وسیله های دیگری که در برق کشی ساختمان کاربرد دارند عبارتند از: پیکور، فنر و تراز.

 

 این تمام تکنیک‌ها و روش‌ها برای سیم کشی ساختمان نمی‌باشد. در سیستم‌های مدرن و بروز تر استفاده از سیم و کابل با پدیده‌ای جدید به نام باس داکت جایگزین شده است.

باسداکت یک روش نوین و جدید برای سیم کشی ساختمان است که در سال های اخیر به خاطر مزایای بسیار آن موردتوجه مهندسان برق قرار گرفته است. 

در این روش از رساناهای آلومینیومی پیش ساخته برای انتقال و توزیع جریان برق در ساختمان های بلند مرتبه، کارخانه ها و صنایع بزرگ استفاده می شود. از بزرگترین مزایای این روش حذف سیم و کابل و رایزر و تمام زیرساخت های مورد نیار سیستم برق کشی سنتی ساختمان است. برای آشنایی بیشتر با این پدیده نوین برق کشی پیشنهاد می گردد مقاله ای در مورد باسداکت و ویژگی های آن را مطالعه کنید.

همچنین می توانید برای آشنایی بیشتر با باسداکت های شرکت گرسان که یکی از بزرگترین تولید کننده های باسداکت دنیاست به مقاله باسداکت‌های گرسان مراجعه کنید.

 

شرکت مانا کنترل سیستم نماینده رسمی شرکت گرسان ترکیه تولید کننده انواع باسداکت های روشنایی و قدرت در ایران آماده ارائه خدمات به هم میهنان عزیز می باشد.

 

شما اجازه ای برای ارسال نظر ندارید